Perkhidmatan Awam Malaysia mempunyai peranan yang signifikan dalam
memastikan negara dan masyarakat dapat mengecapi keharmonian dan
kemakmuran. Sehubungan itu juga, keberkesanan perkhidmatan awam
merupakan penyumbang utama kepada kepesatan pembangunan negara bagi
membolehkan Malaysia berdiri teguh sebagai sebuah negara bangsa yang
berdaulat dan dihormati di persada dunia.
Dalam konteks sektor awam di negara ini, Perkhidmatan Tadbir dan
Diplomatik (PTD) merupakan perkhidmatan premier yang membantu kerajaan
dalam merencana dan melaksanakan dasar-dasar negara. Sebagai teras
perkhidmatan awam negara, pegawai-pegawai PTD telah mengisi kebanyakan
jawatan-jawatan utama di peringkat kementerian dan jabatan, badan
berkanun persekutuan dan negeri, pihak berkuasa tempatan, syarikat milik
kerajaan dan badan-badan antarabangsa.
Dari perspektif sejarah, skim perkhidmatan PTD lahir sebagai
kesinambungan daripada jentera pentadbiran negara semenjak sebelum
kemerdekaan. Ia bermula seawal tahun 1896, apabila perkhidmatan yang
dinamakan Straits Settlements and Federated Malay States Civil Service
telah diwujudkan oleh British untuk mentadbir Negeri-Negeri Selat dan
Negeri-Negeri Melayu Bersekutu. Kemudian pada tahun 1920, Malayan Civil
Service telah ditubuhkan dengan dianggotai oleh pegawai-pegawai kolonial
untuk mentadbir Tanah Melayu. Malayan Civil Service (MCS) telah
mengalami pelbagai transformasi sepanjang penubuhannya. Pada tahun 1929,
Malay Administrative Service telah diwujudkan dengan mengambil
pegawai-pegawai Melayu sebagai pelapis kepada MCS.
Pada tahun 1966, MCS telah digantikan dengan Malaysian Home and
Foreign Service (Perkhidmatan Dalam dan Luar Negeri Malaysia). Namun
begitu, peranan penting perkhidmatan ini dalam sistem pentadbiran awam
Malaysia tetap kekal berterusan. Akhirnya pada tahun 1972, perkhidmatan
ini telah ditukar namanya kepada Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik
(PTD) dan seterusnya kekal sehinggalah sekarang.
No comments:
Post a Comment