Tuesday 10 July 2012

Bagaimana memohon sebagai penjawat awam ?



Permohonan untuk memasuki perkhidmatan awam persekutuan hendaklah dibuat secara atas talian (online) di Portal Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia iaitu www.spa.gov.my di Borang Pendaftaran Pekerjaan di Sektor Awam (SPA8i) atau melalui laman Jobsmalaysia di www.jobsmalaysia.gov.my .
Calon kini dibenarkan memohon sehingga 15 pilihan jawatan dalam Borang Permohonan Pekerjaan Online SPA8i bagi semua peringkat kelayakan sama ada SPM, Diploma atau Ijazah. Kaedah ini bertujuan untuk membolehkan calon memohon seberapa banyak jawatan yang bersesuaian dengan kelayakan akademik masing-masing serta calon akan mempunyai banyak peluang untuk dilantik ke jawatan yang bersesuaian.



Apakah jawatan yang sesuai dengan kelulusan akademik saya?

Maklumat mengenai kesesuaian jawatan yang dipohon dengan kelulusan akademik boleh didapati di ruangan 'Maklumat Jawatan (Gaji/Syarat Lantikan/Deskripsi Jawatan). Pemohon yang memiliki ijazah dibenarkan memohon jawatan yang mensyaratkan kelayakan masuk SPM.

Bilakah iklan jawatan kosong disiarkan?

Mulai tahun 2009, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia tidak lagi mengiklankan kekosongan jawatan di akhbar seperti yang biasa dilakukan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia sebelum ini sebanyak 2 kali setahun. Walau bagaimanapun Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia menyiarkan iklan sepanjang masa di portal Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia. Oleh itu, para pemohon juga boleh menyemak maklumat yang dimaksudkan serta perkara lain berkaitan dengannya dan mereka boleh memohon jawatan yang diminati yang sesuai dengan kelayakan yang mereka miliki. Permohonan boleh dibuat pada bila-bila masa sepanjang tahun. Selain itu, penerbitan iklan juga boleh dilakukan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia pada bila-bila masa mengikut kesesuaian berdasarkan keperluan urusan pengambilan jawatan tertentu.

Perlukah saya menghantar biodata/maklumat peribadi (resume) untuk memohon jawatan melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia?


Tidak perlu. Pemohon hanya dikehendaki mengisi dengan teliti dan sempurna semua maklumat yang diperlukan dalam borang permohonan. Walau bagaimanapun, dokumen yang mengandungi maklumat tersebut serta dokumen lain yang berkaitan perlu dibawa pada hari temu duga.

No comments:

Post a Comment